Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
За този блог
Автор: bamp
Категория: Технологии
Прочетен: 70177
Постинги: 30
Коментари: 8
Гласове: 3
Постинг
24.08.2010 19:20 - Развитие на музикалния пазар след приемането на закони, ограничаващи незаконния обмен на файлове в Интернет
Автор: bamp Категория: Технологии   
Прочетен: 808 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 24.08.2010 19:21


Нараства броят на страните, в които се приемат закони, насочени към ограничаване на закононарушенията онлайн, като повечето прилагат системата на нарастващата отговорност /graduated response/ за противодействие на незаконния обмен на файлове. Един от най-важните въпроси е до каква степен тези закони ще успеят да постигнат своята цел и ще повлияят на поведението на потребителите, като пренасочат вниманието им от незаконните източници на творческо съдържание към легалните онлайн услуги. Въпреки че голяма част от тези закони са току-що гласувани, a някои от тях дори не са започнали да бъдат прилагани или са в началната фаза на своето практическо използване, има индикации за връзката между обществените нагласи, като реакция към подобни закони /вкл. и новите рискове при незаконен обмен на файлове/ и увеличения интерес към законните дигитални продажби. Това показва, че и на този ранен етап, самото обнародване и публично огласяване на подобни законодателни анти-пиратски решения вече дава своя положителен ефект върху цялостното развитие на дигиталния пазар.

ФРАНЦИЯ

След години на сериозни загуби в следствие на дигиталното пиратство, Франция поведе в битката с онлайн пиратството със законодателна инициатива за решаване на проблема. През 2010 г. френският музикален пазар показва забележимо подобрение. Въпреки че новият закон все още не се прилага на практика, публичният дебат около гласуването му убеди обществото в непримиримата решимост на правителството да сложи край на незаконния обмен на файлове. Изглежда точно това допринесе и за развитието на легалния пазар.
Законът „Креативност и Интернет”, или както е популярно известен във Франция – Законът „HADOPI” /по името на новосъздадения компетентен административен орган/ влезе в сила от м. октомври 2009 година. Новият закон дава правомощие на специализирания орган HADOPI да изпраща предупреждения до нарушители на авторското право и сродните му права в Интернет. При наличие на две предупреждения към едно и също лице в рамките на шест месеца и последващо трето нарушение в рамките на година, органът изпраща досието на нарушителя на съд, който по облекчена процедура, с решението на един съдия, може да разпореди прекратяване на достъпа до Интернет за една година, както и други наказателни санкции. Правителството е приело всички необходими наредби, които да позволят прилагането на закона и функционирането на административния орган от тази есен.

Френската музикална индустрия бележеше непрекъснат спад през последните седем години, като продажбите спаднаха с 52% за периода 2002 -2009 година През втората половина от 2009 г. пазарът започна да се съживява. В края на годината спадът на физическите продажби е едва 3%, а през първата половина на 2010 продажбите отбелязват ръст от 2,5% по търговски цени. Въпреки, че този плах растеж е на фона на рязкото спадане в продажбите през предишни години, все пак е налице важна положителна промяна в посоката.

Дигиталните продажби също бележат подобрение, като през 2009 година се наблюдава сериозен ръст в онлайн продажбите – 67%, въпреки че общият резултат не е толкова силен поради спада от 44% в продажбите, свързани с мобилните платформи. През първата четвърт на 2010 г. общите дигитални продажби във Франция имат ръст от 29%, като онлайн приходите нарастват с 51%, а законните стрийминг услуги удвояват своята печалба.

Това подобряване на френския пазар може да бъде обяснено с действието на различни фактори. Така за съживяването на физическите продажби има роля международният репертоар и повишеното му търсене през 2009, начело със записите на Майкъл Джексън и Битълс. Съчетано с възстановяването на продажбите на местния репертоар от края на периода, ефектът е тенденция за растеж. Дигиталният пазар във Франция също бележи забележителен ръст, а услугите за легален стрийминг като Deezer и Spotify имат все по-голяма популярност. Тези услуги привличат потребителите от р2р мрежите към законните форми на достъп до съдържание и съдействат за нарастване на дигиталните продажби.

Началото на процесите на съживяване на музикалния пазар във Франция съвпадат с приемането на закона HADOPI. Възможно е широкото медийно отразяване на дебатите по законопроекта да има образователен ефект дори и преди самото прилагане на закона, поощрявайки потребителите да се насочват към законните форми на достъп до творческо съдържание в Интернет.

Тези изводи се подкрепят от изследване на потребителските нагласи, проведено в периода между гласуването и реалното прилагане на закона, които доказват неговия позитивен ефект върху развитието на музикалния пазар.

    * 69% от френските потребители казват, че биха спрели незаконното сваляне ако има риск да им бъде спрян достъпът до Интернет, или да получат глоба от 1 500 Евро

    * 77% от френските потребители са готови да упражнят контрол върху поведението на своите близки /деца и/или роднини/, ако има риск да им бъде спрян достъпът до Интернет

    * 66% от френските потребители ще предпочетат използването на легални услуги и сайтове, ако получат предупредителни известия от административния орган HADOPI, като следствие от незаконно сваляне


ЮЖНА КОРЕЯ

В Южна Корея подобряването на правната среда, съчетано с предлагането на редица нови легални услуги, е факторът, допринесъл за съществен пазарен ръст в легалните продажби на музика и в съживяване на инвестициите в местни музикални продукти.

Условията за развитие на музикалната индустрия в Южна Корея се подобряват още през 2007 г. Правителството приема нов подход, позитивно ориентиран към закрилата на авторското право и сродните му права, в един онлайн пазар, доскоро белязан от масово пиратство, съчетан със спадащи физически продажби на музика.

През юли 2009 г. новият закон, свързан с нарастващата отговорност, влиза в сила. Законът дава правомощия на Министерството на културата и туризма да задължи доставчиците на Интернет услуги да предупреждават съответните нарушители на закона и да прекратяват техния достъп до Интернет до шест месеца максимум, при три последователни предупреждения без реакция. Законът предлага решения и за ограничаване на форумите, които нарушават авторските и сродните права и позволява на Министерството да задължи Интернет доставчиците да закриват подобни форуми за шест месеца. Тези заповеди на Министерството се издават въз основа на аргументирани оплаквания от правоносителите или по правителствена инициатива. Законът вече се прилага и са изпратени писма до Интернет доставчиците, с информация за нарушителите, които следва да бъдат предупредени.

Има ясни индикации, че подобрената правна рамка дава резултат. Забелязва се оживление в предлагането на нови законни услуги в музикалния сектор, сключват се нови сделки между музикалните компании и нови партньори, които искат да бъдат лицензирани за използването и разпространението на музика. В страна има множество легални абонаментни MP3 услуги, които предлагат широка гама местен и международен музикален репертоар, като например Soribada, M.Net Media, LoEn Entertainment, Neowiz Bugs и др.

Наред с тези услуги, големи телекомуникационни оператори и социални мрежи като Cyworld и Naver вече информират своите клиенти за разпоредбите на закона, поощрявайки по този начин осъзнаването на правните последици от този закон от общество и разпространявайки информация за опасностите при незаконен обмен на файлове.

В Южна Корея се наблюдава ръст на инвестициите в местна музика, след като предходните години на пиратство бяха ограничили чувствително тези инвестиции.  Музикалните компании отново виждат смисъл да инвестират в млади таланти, маркетинг, реклама и разпространение.

Има признаци, че общественият отзвук на новия закон играе важна роля върху поведението на потребителите. Изследвания на правителството от м.октомври 2009 г., скоро след приемането на закона, показват че 42% от участниците в изследването знаят за него. От тях 52% твърдят, че са били информирани чрез телевизията, а останалите чрез публикации в Интернет. След началото на прилагането на закона 21% от анкетираните твърдят, че са се насочили към легалните сайтове и услуги.
 
 
ШВЕЦИЯ

В Швеция се наблюдава интересната комбинация от ново анти-пиратско законодателство и активно съдопроизводство срещу нарушителите на закона, съчетано с ръст на легални алтернативи за достъп до съдържание като Spotify и привличането на големия доставчик – Telia към законно предлагане на музика на неговите потребители. Тази комбинация донесе рязък ръст в музикалните продажби през 2009 – 10% общ ръст и двойно увеличение при дигиталните продажби. Картината през 2010 г. остава положителна: отново двойно нарастват дигиталните продажби, в сравнение със същия период от предходната година, като същите вече са 32% от общия приход на звукозаписните компании в Швеция. Общият музикален пазар расте само с 2% за този период, поради продължаващия спад на физическите продажби.

Развитието на правната рамка в Швеция от началото на 2009 г. очевидно има своето незабавно и позитивно въздействие върху поведението на потребителите. През април 2009г. законът влезе в сила, позволявайки на музикалният сектор да предприема правни действия срещу незаконния обмен на файлове. Чрез новия закон правоносителите имат право да изискат от Интернет доставчиците, посредством съдебна заповед, да предоставят информация за идентифициране на индивидуалните нарушители. По същото време, през март 2009г., с осъдителни присъди срещу четирима обвиняеми приключи делото срещу основателите на Pirate Bay, което се радваше на широк обществен интерес. Като следствие от тези събития Spotify получи широка популярност и медийно внимание като легална алтернатива на Pirate Bay. Комбинацията получи незабавни резултати – общият трафик в Интернет в Швеция падна с 40-50% по данни от мониторинга на компанията Netnod. Паралелно с това бяха затворени няколко торент-тракера, разпространяващи пиратско съдържание като Nordicbits, Powerbits, Piratebits, MP3nerds и Wolfbits.

Изследване на GfK през юни 2009г. показва, че 60% от хората, които споделят музикални файлове са спрели да използват р2р или са намалили тази своя дейност, след приемането на новия закон. Близо половината от тях – 49% са се преориентирали към законни услуги като Spotify. През октомври 2009 г. тази законна услуга вече обхваща 19% от шведското население.

Въпреки че Интернет трафикът постепенно се връща в предишните си граници, това не е за сметка на увеличение на пиратския обмен на музика.  Редица изследвания показват, че нарастването на трафика е породено от активен обмен на по-големи файлове от музикалните – по-често на филми и телевизионни сериали, чрез използване на услуги за стрийминг, видео услуги или директен даунлоуд като RapidShare и Megaupload. Легалният трафик на Spotify също има принос в увеличението на трафика – през 2009 г. услугата е предоставила над 4 млрд. стрийминги на музикални парчета.

Дигиталните продажби на музика в Швеция продължават да нарастват благодарение на успешното развитие на Spotify, въпреки че и други закони услуги като  iTunes също бележат ръст.

Комбинацията от нарастващ възпиращ законодателен и съдебен контрол и наличието на законови бизнес алтернативи породи забележителния обрат на музикалния пазар в Швеция. Новият закон IPRED, както и ефектът от присъдата по делото срещу Pirate Bay бяха необходимите инструменти за промяната в обществените нагласи, което бе поощрено и от успешната работа на Spotify  и другите законни бизнес модели за достъп до музикално съдържание. Комбинацията от тези фактори действа и през 2010 г., като данните за първата четвърт на годината сочат известен ръст, който обаче рискува да не бъде устойчив, ако не се предприемат допълнителни усилия за съпътстващи законодателни промени.
 
 
ТАЙВАН

В Тайван предизвикателствата пред музикалния пазар в миналото се свързваха с известно подобрение на физическите продажби, докато дигиталните  бяха без промяна, поради липсата на закон, който да въвежда системата на нарастваща отговорност /graduated response/.

През юли 2009 г. бе приет нов закон, въвеждащ системата. Съгласно закона, Интернет доставчиците се задължават да предупреждават нарушителите на закона в своите мрежи за възможно прекъсване, или изключване на връзката в случай на три предупреждения без съответна реакция. Неизпълнението на това изискване от доставчиците се счита за съдействие при извършване на нарушението и поражда вторична отговорност по отношение действията на техните клиенти-закононарушители.

Последва подобрение на пазарните индекси в Тайван, като общите продажби на музика отбелязват ръст от 3% през 2009 г. Все още слабото въздействие на новия закон върху потребителското поведение се обяснява, обаче, с недостатъчната публичност и медийно разгласяване на неговите правни последици и приложение.


ВЕЛИКОБРИТАНИЯ

Има пълно съвпадение между активното медийно огласяване на въвеждането и дебатите по новия Закон за Дигиталната Икономика /Digital Economy Act/ във Великобритания и ръста на дигиталните приход през последните месеци. В същото време потребителите на р2р мрежите докладват намалено използване като пряк ефект от новия закон.

Законът, приет в началото на м. април 2010, въвежда принципа на нарастващата отговорност, която може да доведе до възможни санкции за нарушителите, вкл. временно прекратяване на Интернет връзката, в случай на системни нарушения от тяхна страна. Съгласно закона доставчиците са задължени да предупреждават при нарушение своите потребители анонимно, без да разкриват тяхната самоличност. Тези ангажименти са част от разпоредбите на Кодекс за „основни задължения на операторите”, който се подготвя или одобрява от регулатора Ofcom. Държавният секретар по бизнес въпросите има правомощието да задължава доставчиците да използват технически мерки за ограничаване достъпа до Интернет на системните нарушители, вкл. прекъсване и закриване на сметката им до 12 месеца, след изпълнението на „основните задължения”. Държавният секретар има властта да издава разпоредби,  на база на които съдът да налага блокиране на всеки сайт, за който „съдът се убеди, че е бил, е или има реална възможност да бъде използван за или във връзка с дейност, която нарушава авторското право и сродните му права.” Очаква се в началото на 2011 г. да бъдат отправени първите предупреждения към ползватели, както и да бъде приет съответният Кодекс на основните задължения на Интернет доставчиците.

Въпреки, че законът реално все още не функционира, има известни индикации, че неговото публично огласяване във връзка с процедурата по приемането му дава своето отражение върху развитието на музикалния пазар. Дигиталните приходи нарастват с 48% през 2009 г. и 27% само за първата половина на 2010. В допълнение, изследване на Harris Interactive, проведено през м. ноември 2009, показва, че новините за възпиращите мерки, свързани с новия закон, възпират ползвателите от използването на р2р услугите. 29% от редовните р2р ползватели твърдят,че се въздържат от използване на тези мрежи, а 19% от тях признават, че поведението им е повлияно от новите мерки, предвидени в бъдещия закон /”последните новини за наказанията, които правителството предвижда”, или „новини за проблемите, които очакват тези, които обменят файлове”, или страх, че ще бъдеш заловен, или че Интернет доставчикът може да проследи твоето поведение и да ти отправи предупреждение, или да прекъсне твоята Интернет връзка/.



Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031